Hurmmm.. Hari nie aku free.. free dari tugas2 harian sebagai penjawat awam.. So bila free.. Banyak lerr mende yang tak penting aku buat.. Dalam khusyuk membaca berita harian online.. dapat lerr beberapa call.. paling menarik perhatian.. ada seorang kawan nie.. baru jerk start couple setelah break up 1 tahun.. Dia mempunyai masalah dimana BF nyerr menggunakan panggilan yang pernah dia gunakan untuk GF lama nyerr.. Pada mula nyerr si kawan nie x kesah.. tapi lama kelamaan.. dia terasa macam BF dia tue tengah bercinta ngan GF lama bukan nyerr dia.. So si kawan nie nak minta tips apa yang perlu dia lakukan..
Ntah lerr.. bagi panggilan tue biasa jerkk.. janji perasaan nyerr.. walaupun dia panggil ko ' sayang kerr.. ayang kerr.. baby kerr.. bubu kerr..' tapi perasaan cinta dan sayang nyerr tetap pada ko.. unless kalau dia implement panggilan tue utk mengingatkan dia pada si ex-GF..
apa2 pun bawa lerr berbincang.. sekurang2 nyerr.. bila ada explanation hati pun tenang walaupun ianya pahit..
Showing posts with label TIPS. Show all posts
Showing posts with label TIPS. Show all posts
12 March 2012
29 January 2012
Eczema Part 3.
![]() |
| Steroid Cream untuk muka dan badan.. |
![]() |
| Ubat makan.. Untuk kurangkan kegatalan.. Piriton & Cetrizine.. |
18 January 2012
Eczema Part 2
Hari nie aku interview lagi salah sorang Dr Pakar dari Jabatan Dermatologi..
Antara kesimpulan yang dapat aku katakan disini:-
- Sejenis penyakit kulit yang kronik.. Ianya hanya boleh dikawal dan tidak boleh sembuh..
- Faktor genetik, persekitaran dan cuaca..
- Badan yang panas, stress dan berpeluh boleh menyebabkan ianya semakin kronik.
- Penggunaan steroid cream untuk jangka masa yang panjang dan berterusan dapat mengawal penyakit ini..
p/s: sekiranya anda mengalami penyakit kronik ini.. Sila berjumpa dengan Dr Pakar Kulit yang berdekatan untuk mencari penyelesaian dengan segera..
" Sharing is caring.. Caring is loving "
Sent from my HTC Desire HD
Antara kesimpulan yang dapat aku katakan disini:-
- Sejenis penyakit kulit yang kronik.. Ianya hanya boleh dikawal dan tidak boleh sembuh..
- Faktor genetik, persekitaran dan cuaca..
- Badan yang panas, stress dan berpeluh boleh menyebabkan ianya semakin kronik.
- Penggunaan steroid cream untuk jangka masa yang panjang dan berterusan dapat mengawal penyakit ini..
p/s: sekiranya anda mengalami penyakit kronik ini.. Sila berjumpa dengan Dr Pakar Kulit yang berdekatan untuk mencari penyelesaian dengan segera..
" Sharing is caring.. Caring is loving "
Sent from my HTC Desire HD
Eczema Part 1.
Hurrmm.. aku nak berkongsi sedikit info yang aku dapat dari Pakar Dermatologi & Genitourinari petang tadi.. Yerrpp.. Eczema nie sejenis penyakit/ruam kulit yang kronik.. Ianya sukar untuk sembuh.. Hanya dapat dikawal bagi mengurangkan keradangan pada kulit.. Ianya juga cenderung untuk diwarisi..
Antara perkara-perkara yang boleh dilakukan bagi mengurangkan eczema:-
- Kenal pasti alahan yang ada pada anda ( sabun cuci pakaian, mandian, makanan & etc )
- Mencegah kulit dari kering.. Apabila mandi, seelok2 nyerr gunakan air suam.. Gel mandian yang
lembut.. seperti gel mandian bayi.. agak sesuai sebab PH nyerr yang neutral.. selepas mandi elakkan
dari mengelap sehingga kering.. kemudian kenakan pelembab seperti vaseline or johnson baby..
- Elakkan memakai pakaian yang ketat.. pakaian yang kasar lagi menggatalkan..
- Elakkan dari menggaru ruam tersebut..
- Elakkan melakukan aktiviti yang menyebabkan peluh berlebihan.. Ianya boleh menyebabkan
kerengsaan pada ruam tersebut..
- Elakkan penggunaan pakaian yang berulang kali.. Sentiasa tukar tuala.. Stokin dsb.. =)
Selain diatas.. banyak lagi.. nak explain pun susah tau.. Dari segi ubat-ubatan.. Boleh cuba steroid cream (1% hydrocortisone).. Kena lerr selalu gunakan mengikut masa yang ditetapkan.. pengambilan loratadine.. desloratadine.. Diphenhydramine (Benadryl) dalam bentuk pil dapat mengawal / melegakan gatal2 akibat dari ruam ini..
Untuk aku sendiri.. aku dah guna produk johnson baby.. dari mandian.. dan pelembab.. tapi kadangkala aku guna vaseline body wash.. diselangselikan dengan selenium sulfide 2.5% lotion.. untuk cream.. aku gunakan clotrimazole.. untuk makan.. aku ambil loratadine / desloratadine 10mg dan prednisolone .. dan yang terbaru.. aku tengah gunakan JF Sulfur Soap yang boleh didapati di Guardian atau farmasi yang berdekatan.. ( nie doktor dermatologi aku yang syorkan )..
Hurmm.. yang penting.. penjagaan kebersihan diri tue amat penting.. pemakanan juga memainkan peranan yang penting.. dan sekiranya ada yang ingin bertanya tentang perkara di atas.. sila tinggalkan komen di ruangan komen berserta email anda.. Persoalan anda akan saya ajukan pada Dr berkenaan.. Hehehe..
Sharing is caring.. Caring is loving.. =)
Antara perkara-perkara yang boleh dilakukan bagi mengurangkan eczema:-
- Kenal pasti alahan yang ada pada anda ( sabun cuci pakaian, mandian, makanan & etc )
- Mencegah kulit dari kering.. Apabila mandi, seelok2 nyerr gunakan air suam.. Gel mandian yang
lembut.. seperti gel mandian bayi.. agak sesuai sebab PH nyerr yang neutral.. selepas mandi elakkan
dari mengelap sehingga kering.. kemudian kenakan pelembab seperti vaseline or johnson baby..
- Elakkan memakai pakaian yang ketat.. pakaian yang kasar lagi menggatalkan..
- Elakkan dari menggaru ruam tersebut..
- Elakkan melakukan aktiviti yang menyebabkan peluh berlebihan.. Ianya boleh menyebabkan
kerengsaan pada ruam tersebut..
- Elakkan penggunaan pakaian yang berulang kali.. Sentiasa tukar tuala.. Stokin dsb.. =)
Selain diatas.. banyak lagi.. nak explain pun susah tau.. Dari segi ubat-ubatan.. Boleh cuba steroid cream (1% hydrocortisone).. Kena lerr selalu gunakan mengikut masa yang ditetapkan.. pengambilan loratadine.. desloratadine.. Diphenhydramine (Benadryl) dalam bentuk pil dapat mengawal / melegakan gatal2 akibat dari ruam ini..
Untuk aku sendiri.. aku dah guna produk johnson baby.. dari mandian.. dan pelembab.. tapi kadangkala aku guna vaseline body wash.. diselangselikan dengan selenium sulfide 2.5% lotion.. untuk cream.. aku gunakan clotrimazole.. untuk makan.. aku ambil loratadine / desloratadine 10mg dan prednisolone .. dan yang terbaru.. aku tengah gunakan JF Sulfur Soap yang boleh didapati di Guardian atau farmasi yang berdekatan.. ( nie doktor dermatologi aku yang syorkan )..
Sharing is caring.. Caring is loving.. =)
21 May 2011
Nur Kasih The Movie...
Last nite aku.. umi dan adik pi tgk wayang.. Dah lama sangat tunggu movie nie launch.. since promosi few weeks ago... hehehe.. Ternyata memang berbaloi2 aku booking online wayang nie.. Hehehe.. Pada awal nyerr citerr sangat kompleks untuk difahami jika tak berikan tumpuan yang sepenuh nyerr.. Banyak menggunakan flashback dan ada ketika nyerr masa dipercepatkan... Secara keseluruhan nyerr cerita nie memang best.. sesuai untuk pasangan2 yang tengah bercinta dan hangat bercinta.. dan yang pasti nyerr... boleh membuatkan air mata anda mengalir.. Bukan apa.. Ada lelaki badan ketul2 pun bleh mengalirkan air mata... bukan itu jerkk... makcik2.. nenek2.. including my mum and my sister.. so.. bagi sesiapa yang belum tgk citer nie lagi.. pi lerr cepat2.. berbaloi2..
![]() |
| Nur Kasih The Movie.... Best... 5 Star... |
19 May 2011
Firewall or Dinding Berapi...
Salamss Uollss...
Nie entry kedua untuk ari nie.. Hurrmmm.. kat sini nak kongsi tips... Sebab ada beberapa officer asyik dok tanya macam mana aku leh lepas firewall untuk surf website kegemaran semua.. FACEBOOK.. hehehe.. then aku nak kongsi sikit lerr...
| With https...... |
| Without https... Penerangan nyerr macam nie.. Gambar 1: With https.. Hurmmm... katakan lerr amik contoh laman web facebook.. Url biasa kita sll tgk adalah seperti ini http://www.facebook.com kan?? Untuk lepasi firewall office tue.. just tambah "S".. seperti https://www.facebook.com ... tak terhad untuk facebook jerkk.. semua pun boleh.. janji ada "S".. sekira nyerr protocol firewall anda terlalu ketat dan complex.. Jangan risau.. I've still have solution... iaitu.. software nie.. Then run macam biasa.. Pasti boleh.. Kalau x leh jugak?? Senang jerkk.. Beli broadband sendiri.. Hehehe.. Jangan marah... |
Subscribe to:
Posts (Atom)
Disclaimer
Whilst every care is taken in the preparation of the information contained in this web portal and blog, no warranty, express or implied is given by the Author or Writer as to the completeness and accuracy of the information given and the Author or Writer are not responsible for any errors or omissions which may occur. In no circumstance will the Author or Writer be liable or responsible for any damages whatsoever, including without limitation, special, indirect, or consequential arising out of or related to the use or reliance of the information contained in it, whether by action in contract or tort or otherwise howsoever.


